Sposoby na zdrowie wg Michała Tombaka

1. Należy jeść warzywa i owoce, pochodzące z regionu swojego miejsca zamieszkania oraz pić świeżo przygotowane z nich soki. Codziennie w jadłospisie powinno znaleźć się choć 1 jabłko, a także surowe i gotowane warzywa. Najbardziej wartościowe sa warzywa i owoce o barwie intensywnie zielonej, pomarańczowej, fioletowej i czerwonej (szpinak, sałata, ogórek, fasola, groszek, pomidory, buraki, marchew, dynia, jabłka, gruszki itp.)

2. Należy umieć odróżnić tłuszcz od… tłuszczu. Tłuszcze są niezbędne dla organizmu, ale należy wybierać: oleje roślinne (nierafinowane) tłoczone na zimno, w których znajduja się kwasy i witaminy. Natomiast spożycie mięsa, mleka i margaryny należy jak najbardziej ograniczyć.

3. Należy uczyć się ruchu i oddychania. Tlen znajdujący się w powietrzu jest niezbędny każdej z miliardów komórek naszego ciała, powoduje ich regenerację i zatrzymanie procesów starzenia. Ruch pomaga tlenowi dotrzeć do każdej komórki.

4. Wszystkie przeżyte przez nas emocje mają wpływ na reakcje fizjologiczne naszego organizmu. Gdy jesteśmy szczęśliwi i radośni, gdy cieszymy się życiem, wzmacniamy swój system odpornościowy i zdrowie.

5. Trzeba się odprężać. Dzisiejsze życie to ciąg nieprzyjemności i stresów, dlatego trzeba znajdować czas na relaks i robić to co się lubi, słuchać muzyki, spacerować po lesie, medytować, codziennie pobyć trochę w samotności.

6. Trzeba zmuszać mózg do pracy. Im więcej mózg pracuje, tym bardziej jest wytrzymały. Należy czytać książki, słuchać wykładów, np. grać w szachy, „pracować głową”!

7. Należy spać 6-8 godzin (najlepiej w godzinach 22.00 – 6.00). Dobry sen rozjaśnia myśli, daje odpoczynek mięśniom, obniża ciśnienie, regeneruje system wydzielania hormonalnego, podnosi odporność, szybciej goją się rany.

8. System odpornościowy należy stale trenować, szczególnie lubi on chłód, więc należy chronić organizm przed przegrzaniem i stosować naprzemienny prysznic (5-10 min.).

9. Należy mniej jeść. Trzeba wypracować zasadę „Jeść, by żyć – a nie żyć, aby jeść”.

10. Trzeba się więcej śmiać. Podczas śmiechu pracuje dużo więcej mięśni, niż możemy to sobie wyobrazić. Śmiech działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Śmiejąc się oddychamy głęboko, dotleniamy się, a mózg wytwarza serotoninę – „hormon szczęścia”.

11. Kochajmy się!

12. Należy oczyszczać organizm. Pamiętajmy, że to co wewnątrz nas, to i na zewnątrz.

13. Trzeba słuchać głosu swojego ciała. Zacznijmy o niego dbać, zanim zachorujemy, a wtedy zawsze będziemy zdrowi.

Na podstawie książki: „Droga do zdrowia”, Michał Tombak