(Nie) białe Święta

Pewnie zastanawiacie się czy tegoroczne Święta Bożego Narodzenia będą śnieżne? Być może pogoda sprawi nam wszystkim niespodziankę i w dzień Wigilii spadnie z nieba trochę białego puchu.

O ile ja także czekam na śnieg za oknem, to w mojej kuchni w te Święta na pewno nie będzie „biało”, ponieważ już jakiś czas temu wyrzuciłam z kuchennych szafek takie produkty jak:

  • biała mąka pszenna, a także wyroby z niej, np. makarony
  • biały cukier rafinowany,
  • biała sól rafinowana,
  • biały ryż

Dlaczego zdecydowałam się na takie porządki? Produkty te należą do żywności przetworzonej. Oznacza to, że były poddane procesom, w trakcie których zostały pozbawione swoich walorów odżywczych. Wprawdzie dostarczają do organizmu kalorie,  ale nie witaminy i mikroelementy, które są nam niezbędne dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Mąka pszenna w procesie oczyszczania (by stała się biała i puszysta) traci m.in. białko, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, wapń, żelazo, potas, fosfor, witaminy z grupy B oraz różne fitoskładniki. Natomiast biały rafinowany cukier, który wsypujemy do cukiernicy to czysta sacharoza. Został on podczas produkcji poddany procesowi rafinacji, co oznacza, że oddzielono od niego wartościową melasę buraczaną, a kryształki wybielono chemikaliami takimi jak kwas mrówkowy, dwutlenek siarki czy kwas fosforowy. Cukier jest substancją silnie uzależniającą oraz stanowi pożywkę dla bakterii, grzybów, pasożytów oraz komórek rakowych. Najtańsza sól biała rafinowana zawiera niemal czysty chlorek sodu, a więc jest to związek dwóch zaledwie pierwiastków (chloru i sodu), które jak już powszechnie wiadomo powodują nadciśnienie, choroby serca oraz przyczyniają się do powstania otyłości i cukrzycy typu II. Nic więc dziwnego, że cukier i sól w potocznym języku nazywane są białą trucizną.

Czym możemy zastąpić te produkty?

Wybierając się na przedświąteczne zakupy przygotujmy taką listę zakupów:

  1. Mąka pszenna pełnoziarnista lub inne mąki, np. żytnia, owsiana, gryczana, jaglana, ryżowa, z amarantusa, z ciecierzycy.
  2. Makaron żytni, pełnoziarnisty lub np. kukurydziany
  3. Cukier trzcinowy nierafinowany lub ksylitol (cukier brzozowy), miód naturalny, daktyle (idealnie sprawdzają się w wypiekach).
  4. Różowa sól himalajska – uznawana jest za najzdrowszą na świecie. Obniża ciśnienie, alkalizuje oraz oczyszcza i odtruwa organizm. Zawiera 84 substancje mineralne, pierwiastki i elektrolity.
  5. Brązowy ryż – zawiera 4 razy więcej błonnika, 8 razy więcej żelaza, 3 razy więcej wapnia i 2 razy więcej fosforu, potasu i witamin z grupy B niż biały ryż! Zawiera mnóstwo przeciwulteniaczy, które obniżają zachorowalność na raka i choroby serca.

Już w te Święta możecie spróbować upiec coś bez dodatku przetworzonych „białych” produktów. Spróbujcie! 🙂