Królowa kasz – jaglana

Kasza jaglana – nazywana królową kasz 🙂 Jako jedyna wśród nich jest zasadotwórcza (odkwasza organizm), co jest bardzo korzystne, zwłaszcza jeśli dieta obfituje w pokarmy kwasotwórcze. Nie zawiera glutenu.

Kasza jaglana obfituje w witaminy z grupy B, lecytynę oraz substancje mineralne: wapń, fosfor, potas, żelazo, magnez. Jest najlepszym źródłem żelaza ze wszystkich kasz.
Jej skład aminokwasowy jest najkorzystniejszy, zawiera bowiem dużo tryptofanu. Jako że niedoborowy poziom tego aminokwasu występuje u wszystkich roślin strączkowych, potrawy z kaszy jaglanej dostarczają doskonałego, pełnowartościowego białka.
Polecana jest w chorobach trzustki, wątroby, jelit i nerek.
Należy do najbardziej lekkostrawnych produktów zbożowych.
Kasza jaglana zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą zbawienny leczniczy wpływ na stawy, a także korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów.
Powinniśmy po nią sięgać także podczas infekcji, ma działanie antywirusowe, wysuszające nadmiar śluzu, odtoksyczniające, przeciwgrzybiczne, jest pomocna przy leczeniu niestrawności i biegunek. Pomaga odbudować śluzówkę jelit.

Naprawdę warto wprowadzić kaszę jaglaną do codziennego jadłospisu, a będzie przeciwwagą do zakwaszających produktów, których spożywamy zbyt dużo. Organizm odwdzięczy się ładną cerą, mocnymi paznokciami i pięknymi włosami.

Kasza jaglana z dodatkiem świeżych lub suszonych owoców, orzechów, pestek.. jest idealna na ciepłe śniadanie. W wersji na słono – w zupie, w formie różnych kotlecików lub jako dodatek do obiadu lub kolacji. Kasza jaglana jest bazą do wypieku ciast, ciasteczek i muffinek, a także deserów na zimno.

JAK UGOTOWAĆ KASZĘ JAGLANĄ?

Potrzebujemy:
1. Sucha kasza jaglana 2oo g
2. Wrzątek
3. Naczynie do gotowania kaszy (najlepiej emaliowane)

Kaszę uprażyć na sucho w garnku, często potrząsając, aż do momentu kiedy zacznie ładnie pachnieć (uwaga – nie przypalić), następnie przelać ją niewielką ilością wrzątku, przepłukać i odlać wodę. Do odsączonej kaszy nalać wrzątku (ok dwa razy więcej niż kaszy) i postawić na minimalnym ogniu pod przykryciem, tak by wody parowało jak najmniej. Od tej pory kaszy nie należy już mieszać. Może się okazać, że wody jest jednak za mało, należy wówczas dolać nieco wrzątku i gotować dalej jw. Po wyłączeniu gazu kaszę pozostawić pod przykryciem.
Tak ugotowana kasza jest sypka i nadaje się do innych dań niż kasza ugotowana z nieco większą ilością wody, która byłaby zdecydowanie bardziej kleista. Można także w trakcie gotowania dosypać płatki owsiane/orkiszowe/żytnie lub dodać otręby (trzeba pamiętać o dolaniu wody, żeby kasza nie była zbyt twarda).

Polecam gotowanie kaszy jaglanej w większej ilości (można ją przechowywać około trzech dni w lodówce) i włączenie do codziennego jadłospisu.